dinsdag 8 november 2016

Gezonden zadenreep


Ik hou van snacken maar ook van mijn gezondheid. Dus een gezond snackje sla ik nooit af. Ik had wel eens een 'gezonde' noten/zaden reep op waar ik gelijk van dacht; 'Dit kan ik zelf veel beter!'. Ik heb internet wat afgestruind voor wat inspiratie. Aan 2 ingrediĆ«nten had ik eigenlijk al genoeg. Maar ik heb er wat aan toegevoegd, waarvan alles biologisch is btw. Heerlijk!  

Ingrediƫnten:
Cup sesamzaad-chiazaad-lijnzaad
Cup honing 

Doe de sesamzaad in een pan en rooster deze wat bruiner. Tegelijkertijd kan je de honing in een pannetje doen en laat dit koken tot het wat dikker wordt. Als de sesamzaad wat goudbruin is geworden kan je die bij de honing toevoegen die wat dikker is geworden. Ook kan je de chiazaad en lijnzaad toevoegen. Wil je andere zaden gebruiken dan kan dit gewoon. De basis is sesamzaad. Dit laat je dan nog ongveer voor 5 minuten op staan. 


De geur die er vanaf komt wordt steeds wat voller, iets caramel achtig. Als dat gebeurt is het klaar. Het mengsel doet je op een bakpapier en hier leg je een bakpapier overheen. Dan rol je het uit tot een plak van de dikte die je zelf wil. Ik zou hem niet te dik maken want als het klaar is kan net als toffee aan je tanden blijven plakken. Al lost honing ook wel snel op. Wat dunner is wat fijner eten dus. De plak laat je voor een kwartier staan tot hij afgekoeld en hard is geworden. Dan kan je hem in stukjes snijden en lekker op eten. 
Je kan ze het beste in de koelkast bewaren, dan worden ze lekker knapperig en zijn ze lang houdbaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten